MAGICZNA MOC BAJEK
W roku szkolnym 2022/2023 przedszkolaki z grupy Pa ”Misie”(3latki) pod opieką wychowawcy Iwony Downar-Nowak, realizują innowację pedagogiczną „Magiczna moc bajek”, czyli bajkowa podróż do krainy wartości i dziecięcej wyobraźni.
Głównym celem innowacji jest promowanie wśród dzieci czytania bajek i baśni jako sposobu na ich rozwój, kształcenie, zdobywanie wiedzy i wychowanie szczęśliwego człowieka oraz kształtowanie postaw społecznych u dzieci w wieku przedszkolnym wobec osób z niepełnosprawnością.
Grupa „Misie” do tej pory zrealizowała 6 modułów:
– I moduł KULTURA I SZACUNEK TWORZĄ MÓJ DOBRY WIZERUNEK
W tym module dzieci zrealizowały następujące zadania:
1.”Chcemy być szanowani i akceptowani” – dzieci poznały czym jest szacunek i jak powinny się odnosić do osób starszych, rówieśników, osób niepełnosprawnych i nieznajomych. Dzieci razem z nauczycielem stworzyły Kodeks Dobrego Zachowania.
- „Herbatka dla seniora” – grupa zorganizowała zbiórkę herbat dla seniorów z Domu Pomocy Społecznej w Biskupicach w listopadzie. Całe przedszkole wraz z rodzicami zaangażowało się w zbiórkę. Herbatki zostały przekazane w grudniu 2022r. do Domu Pomocy Społecznej w Biskupicach.
Dzieci obejrzały także bajkę z dawnych lat Gucio i Cezar. Bajka ta pozwoliła im poznać czym jest przyjaźń, a także wzajemna pomoc.
Nauczyciel przeczytał dzieciom także opowiadanie „ Kruk, co kracze pokrakanie” autor Pan Poeta. Po przeczytaniu opowiadania odbyła się rozmowa z dziećmi na temat szacunku wobec osób „innych”, które są w pewien sposób od nas różne, ale także mogą być dla nas ciekawe.
– II moduł KRAINA PRZYJAŹNI
W tym module dzieci zrealizowały następujące zadania:
- „Prawdziwy Przyjaciel to Skarb!” – wychowawca przeczytał dzieciom wiersz
B. Koronkiewicz „Przyjaciel”. Po wysłuchaniu wiersza dzieci opowiadały o swoim przyjacielu. Rozwiązały krótki quiz razem z nauczycielem.- Dzień Postaci z Bajek – dzieci opowiadały o swojej ulubionej bajce. Kolorowały swoich ulubieńców. Wysłuchały bajki „Czerwony Kapturek” z użyciem pacynek.
Wychowankowie obejrzeli bajkę „Troskliwe misie”, która przekazuje dzieciom wiele wartości takich jak: przyjaźń, współpraca, dobro, troska i życzliwość.
Na zakończenie modułu dzieci zapoznały się z krótką bajką „Kubuś Puchatek i przyjaciele”.
– III moduł MOŻNA RÓŻNIĆ SIĘ POZYTYWNIE
W tym module dzieci zrealizowały następujące zadania:
- „Czy inny nie znaczy gorszy” – Dzieci dowiedziały się, że można być innym ze względu na kolor skóry, religię, wykształcenie, narodowość czy wygląd. Obejrzały krótki film dla dzieci na temat inności na YouTubie.
- „Fotobudka” – dzieci wykonały koleżeńskie zdjęcia w wykorzystaniem zabawnych gadżetów do Fotobudki.
Następnie dzieci obejrzały bajkę z dawnych lat „Smerfy”, które uczą akceptacji tego, że jesteśmy różni.
W tym module poznaliśmy bajkę Pana Poety „Wróbel co oćwierkał sąsiadów”.
– IV moduł JESTEŚMY RAZEM, POMAGAMY SOBIE WZAJEMNIE, RÓŻNE RODZAJE NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI
W tym module dzieci zrealizowały następujące zadania:
- „Co to jest savoir-vivre?” – dzieci poznały zasady dobrego zachowania na podstawie fragmentów książki „Bon czy ton: savoir-vivre dla dzieci” Grzegorza Kasdepke. Dowiedziały się jak należy się zachowywać w różnych sytuacjach.
- „Mistrz dobrych manier” –. za pomocą uśmiechniętych minek, dzieci z pomocą nauczyciela rozwiązywały prosty test o zasadach dobrego zachowania. Minka do góry oznaczała TAK, na dole NIE.
Wychowankowie poznali przygody Bolka i Lolka, oglądając ich przygody na dużym ekranie. Następnie zapoznaliśmy się z wierszem Jana Brzechwy „Samochwała”.
– V moduł TRADYCYJNIE CZYLI JAK?
W tym module dzieci zrealizowały następujące zadania:
- Jak odnaleźć własne korzenie? – dzieci wraz z rodzicami przygotowały na zajęcia drzewo genealogiczne swojej rodziny. Uczniowie demonstrowali przed całą grupą drzewo genealogiczne a także opowiadali o swojej rodzinie.
- Szlakiem pradziada – spotkanie z Panią Krystyną Janosz. Dzieci poznały swój region – Roczyny. Obejrzały projekcję filmu o Roczynach i Wadowicach. Po wprowadzeniu dzieci do tematu, dzieci obejrzały rekwizyty charakterystyczne dla naszego regionu. Były to między innymi album ze zdjęciami, chusty, skóry zwierząt, elementy stroju góralskiego. Dzieci wysłuchały także legendy o Złotej Górce. Na zakończenie spotkania, uczniowie wysłuchali pieśni związanych z naszym regionem.
Dzieci obejrzały bajkę Koziołek Matołek. Następnie odpowiadały na pytania dotyczące przygód Koziołka Matołka. Po krótkiej rozmowie z nauczycielem, dzieci pokolorowały postać z bajki.
Dzieci z grupy Pe “Mądre sówki” wzięły udział w “Międzynarodowym Konkursie Plastycznym z okazji 60. urodzin Bolka i Lolka”. Było to jedno z wielu zadań obowiązkowych i wprowadzających do zrealizowania projektu czytelniczego.
– VI moduł CZY ŻYCZLIWOŚĆ BYWA TRUDNA?
W tym module dzieci zrealizowały następujące zadania:
- “Uśmiechnięte buźki” – dzieci z pomocą nauczyciela przygotowały uśmiechnięte buźki z papieru. Nauczyciel wytłumaczył dzieciom, że uśmiechnięte minki symbolizują życzliwość i są miłym gestem jaki możemy okazać drugiej osobie. Następnie dzieci rozdały “emotki” całej społeczności przedszkola.
2.“Drzewka życzliwości” – nauczyciel omówił z dziećmi co to jest ŻYCZLIWOŚĆ i dlaczego jest ona tak ważna. Następnie dzieci przyklejały serduszka na przygotowane wcześniej przez nauczyciela “Drzewko życzliwości”. Każde przyklejone serduszko przez dzieci zawierało miłe słowo jakie możemy skierować do kolegi lub koleżanki.
Dzieci obejrzały zabawne przygody Kaczora Donalda oraz poznały jego przyjaciół. Po krótkiej projekcji bajki, dzieci pokolorowały postać z bajki.
Nauczyciel przeprowadził rozmowę z dziećmi na temat przeczytanej książki pt. “Kura co tyła na diecie”. Wyjaśnił uczniom, że ważne jest w życiu pozostanie sobą, akceptowanie własnych wad oraz niedoskonałości.
![]()
![]()
![]()
![]()