Labolatoria Przyszłości

Dzień Patrona Szkoły

Podczas obchodów dnia Patrona Szkoły Mieszka I- 21 marca w sali 21a można było zawitać do średniowiecznej Europy, gdzie każdego dnia popełniane są zbrodnie. Podczas prezentacji z użyciem gogli VR, uczniowie zwiedzali ulice, komnaty i zamki dowiadując się przy tym jakie były najczęściej popełniane zbrodnie oraz jakie kary istniały w okresie średniowiecza.

 

 

Przeżyjmy to jeszcze raz.. 

Podczas zajęć dodatkowych uczniowie klas 7 nagrywali wszystkie apele szkolne. Następnie przy użyciu darmowych narzędzi do edycji plików multimedialnych stworzyli własne produkcje. W świetny sposób uruchomili swój potencjał twórczy oraz rozwijali umiejętności informatyczne. Poniżej umieszone są linki do projektów uczniów.  Edukacja filmowa wymaga również odpowiednich warunków technicznych, ale z tym problemem radzimy sobie coraz lepiej, dzięki sprzętom zakupionym w ramach Laboratorium Przyszłości. Odchodzimy od szkolnej rutyny, stwarzamy warunki do rozwijania uczniowskich zdolności i pasji, pomagamy osiągać cele. Jakoś filmów wymaga jeszcze wiele pracy, jednak zaangażowanie uczniów na pewno jeszcze nas zaskoczy.
Dzień Edukacji Narodowej: https://youtu.be/CRU2Ovd18mM
Apel z okazji 11-listopada: https://youtu.be/nG-CVy0pC7k

 

Platforma CoSpaces.edu

Podczas zajęć ZRAK uczniowie klas 7 przez kilka tygodni, dzięki platformie CoSpaces.edu TWORZYLI trójwymiarowe przestrzenie wirtualne.  Łączyli naukę, technologię i sztukę. Rozwijali przy tym twórcze myślenie i wyobraźnie przestrzenną. Stworzyli przepiękne wizualizację 3D, symulację czy spacery wirtualne. Tematyka projektu była dowolna z zakresu biologii, fizyki, języka polskiego itd.  Przedstawione tematy to między innymi „Figury przestrzenne”, „Mały książę”, „Ciało ludzkie”, „Budowa komórki”, „Potrawy na świecie”. Podczas zajęć uczniowie pokazywali swoje projekty kolegom z grupy. Wszystkie były zachwycające i stanowiły inspirację dla innych uczniów, a nawet nauczycieli.

Ochrona środowiska 

Dnia 5 marca 2024 uczniowie klasy 4a odbyli lekcje na temat ochrony środowiska przy użyciu gogli VR.  Lekcja dotyczyła zanieczyszczeń środowiska, powietrza, wody. Uczniowie wymieniali przykłady zanieczyszczeń np.: rolnictwo- nawozy sztuczne, elektrownie, pojazdy samochodowe, ogrzewanie domów, generowanie coraz większych ilości śmieci itd. Dalej byli w stanie opisać przyczyny zanieczyszczeń oraz wyjaśnić wpływ zanieczyszczenia na środowisko. Wspólnie omówiliśmy jak tworzywa sztuczne powodują zanieczyszczenia, w jaki sposób trafiają one do oceanów oraz jaki wpływ mogą mieć na ocean oraz Wielką Rafę Koralową. Dzięki goglom uczniowie mogli odwiedzić gospodarstwo rolne, podziwiać dno oceanu, pełne zwierząt oraz rafę koralową, której widok porównali do Afrykanarium we Wrocławiu. Na samym końcu uczniowie przenieśli się do sortowni, gdzie omówiliśmy w jaki sposób szkło jest przetwarzane oraz opisaliśmy sposób recyklingu plastiku.

Wykorzystanie gogli VR w procesach informatycznych

Wirtualne podróże
Uczniowie na lekcjach informatyki poznawali wirtualny świat za pomocą okularów VR. Zajęcia z wykorzystaniem okularów na stałe zagościły w naszej szkole na zajęciach z różnych przedmiotów. Sprzęt w ilości 24 szt. został zakupiony w ramach rządowego programu „Laboratoria Przyszłości”.  Uczniowie w kreatywny i fascynujący sposób angażują się w zajęcia a wirtualna rzeczywistość dostarcza uczniom niezapomnianych wrażeń. Podczas zajęciach uczniowie oglądali Chiński Mur, Wulkan Irlandzki. Zwiedzali Dubaj, Londyn, Paryż. Zaglądali w głąb oceanu i przyglądali się z bliska pływającym rekinom. Emocji było co niemiara. Uczniowie byli zachwyceni – wszyscy zgodnie stwierdzili, że oczekują na kolejne zajęcia.

 

 

Wdrażamy technologię druku 3D w szkole

W ramach programu „Laboratoria przyszłości” w naszej szkole prowadzone są cykliczne zajęcia  dotyczące obsługi użytkowania drukarki 3D  oraz programów do projektowania i modelowania.

Drukowanie 3D staje się coraz bardziej powszechne i z rozmachem wkracza do naszego życia. Urządzenia możemy spotkać w fabrykach, biurach architektonicznych, firmach, w domach a teraz także w szkołach. Drukarki 3D świetnie sprawdzają się w edukacji, gdyż zapewniają nieograniczone możliwości dla nauczycieli oraz ciekawy i jasny przekaz dla uczniów. To dzięki modelom 3D możemy w zrozumiały sposób przekazać uczniom wiedzę i zachęcić ich jeszcze bardziej do poznawania świata i kreatywnego myślenia.

Laboratoria Przyszłości to program skierowany do szkół podstawowych, którego celem jest kształtowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów.

Szkoła w Roczynach otrzymała środki na realizację programu Laboratorium Przyszłości i uzyskała środki, dzięki którym uczniowie będą mogli rozwijać kreatywne myślenie, umiejętność obsługi nowoczesnych narzędzi technologicznych oraz zdolności konstrukcyjne.

Nasza szkoła otrzymała wsparcie finansowe w wysokości 113 700,00 złotych na zakup wyposażenia technicznego takiego jak: drukarka 3D , zestaw gogle wirtualna rzeczywistość (24 szt.), aparat fotograficzny z akcesoriami, kamera,  sprzęt nagłaśniający oraz nagrywający, reflektory sceniczne, klocki do samodzielnej konstrukcji, roboty edukacyjne oraz wiele innych pomocy dydaktycznych.

Otrzymane pomoce będą wykorzystywane przez nauczycieli i uczniów w czasie zajęć edukacyjnych. Zakupiony dzięki dofinansowaniu sprzęt uatrakcyjni zajęcia szkolne, pozwoli uczniom rozwijać zainteresowania nie tylko na lekcjach, lecz także w ramach zajęć pozalekcyjnych i kół zainteresowań.

Zachęcamy do obejrzenia filmu o Laboratoriach Przyszłości:

https://youtu.be/bY7JTuDc6D0

Więcej informacji na temat tego projektu znajduje się na stronie: https://www.gov.pl/web/laboratoria/