Informacja dla uczniów i rodziców
Rekrutacja do szkół ponadpodstawowych na rok szkolny 2025/2026
Absolwenci szkoły podstawowej mogą ubiegać się o przyjęcie do:
- czteroletnich liceów ogólnokształcących,
- pięcioletnich techników,
- trzyletnich branżowych szkół I stopnia.
Postępowanie rekrutacyjne i postępowanie uzupełniające na ro
k szkolny 2025/2026 będzie przeprowadzone w terminach określonych w załączniku nr 1 do zarządzenia Nr 7/25 Małopolskiego Kuratora Oświaty z dnia 29 stycznia 2025 r. – szczegóły:
https://kuratorium.krakow.pl/wp-content/uploads/2025/01/zalacznik-nr-1-lo-technikum-branzowa-szkola-i-stopnia-2025-2026.pdf
Terminy składania wniosków
od 12 maja do 20 czerwca 2025 r. – logowanie się uczniów do systemu rekrutacji elektronicznej prowadzonej przez system Omikron po adresem:
https://rekrutacje-krakow.pzo.edu.pl/omikron-public/
oraz wybór szkoły i klasy, którą uczeń jest zainteresowany.
od 12 maja do 9 lipca 2025 r.– składanie wniosku (podpisanego przez co najmniej jednego rodzica/prawnego opiekuna) wraz z dokumentami o przyjęcie do klasy pierwszej szkoły ponadpodstawowej
od 12 maja do 16 lipca 2025 r. – wydanie przez szkołę skierowania na badania lekarskie kandydatowi, który złożył wniosek rekrutacyjny do klasy I publicznej szkoły ponadpodstawowej prowadzącej kształcenie zawodowe / kształcenie w zawodzie.
od 12 maja do 26 maja 2025 r.– składanie wniosków o przyjęcie do szkół i oddziałów dwujęzycznych, oddziałów międzynarodowych, oddziałów klas wstępnych, oddziałów przygotowania wojskowego, szkół i oddziałów prowadzących szkolenie sportowe
od 27 maja do 30 czerwca 2025 r.Termin przeprowadzenia sprawdzianów językowych i prób sprawności fizycznej – Przeprowadzenie odpowiednio: sprawdzianu kompetencji językowych, sprawdzianu predyspozycji językowych, sprawdzianu uzdolnień kierunkowych, prób sprawności fizycznej.
do 2 lipca 2025 r.– Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów, którzy uzyskali pozytywny wynik odpowiednio: sprawdzianu kompetencji językowych, sprawdzianu predyspozycji językowych, sprawdzianu uzdolnień kierunkowych, prób sprawności fizycznej
Terminy uzupełniania wniosków:
od 27 czerwca do 9 lipca 2025 r. – uzupełnienie wniosków rekrutacyjnych o świadectwa ukończenia szkoły podstawowej i zaświadczenia o wyniku egzaminu ósmoklasisty (w oryginale lub kopii)
16 lipca 2025 r. do godz. 12.00 – opublikowanie przez komisje rekrutacyjne list kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych do przyjęcia do szkół
do 18 lipca 2025 r. – potwierdzenie woli przyjęcia do szkoły
W szkole, do której kandydat został zakwalifikowany należy potwierdzić wolę przyjęcia składając oryginał świadectwa ukończenia szkoły podstawowej i oryginał zaświadczenia o wynikach egzaminu ósmoklasisty. Należy to zrobić, jeśli dokumenty te nie zostały złożone w uzupełnieniu wniosku o
przyjęcie do szkoły ponadpodstawowej.
W przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe należy również złożyć zaświadczenie lekarskie zawierające orzeczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu oraz odpowiednio orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem silnikowym i orzeczenie psychologiczne o braku przeciwwskazań psychologicznych do kierowania pojazdem silnikowym (dotyczy nauki zawodów, w których podstawa programowa kształcenia w zawodzie przewiduje uzyskanie umiejętności kierowania pojazdem silnikowym lub pojazdem silnikowym w zakresie prawa jazdy kategorii C lub C+E).
21 lipca 2025 r. do godz.12.00 – ogłoszenie list kandydatów przyjętych i nieprzyjętych do szkół
Wyniki postępowania rekrutacyjnego zostaną podane do publicznej wiadomości w formie list kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych do przyjęcia oraz przyjętych i nieprzyjętych wywieszonych w szkołach. Informacja o zakwalifikowaniu kandydata do szkoły dostępna będzie w systemie rekrutacyjnym, a jeśli we wniosku podany będzie adres e-mail rodziców informacja zostanie przesłana na ten adres.
W razie pytań proszę o kontakt z szkolnym doradcą zawodowym.
Elektroniczna rekrutacja do szkół ponadpodstawowych odbywa się za pośrednictwem systemu OMIKRON, który dostępny jest pod adresem: https://rekrutacje-krakow.pzo.edu.pl/omikron public/
Na stronie elektronicznego systemu rekrutacji możliwe będzie:
- Zapoznanie się z ofertą szkół biorących udział w elektronicznej rekrutacji (pozycja menu Informator o ofercie). Po wyświetleniu oferty szkoły będzie możliwe zapoznanie się z danymi teleadresowymi szkoły oraz z listą klas/grup rekrutacyjnych, w tym z informacją o punktowanych przedmiotach.
- Zapoznanie się z zasadami rekrutacji oraz terminarzem (pozycja Zasady rekrutacji, Terminarz).
- Zarejestrowanie wniosku (pozycja Zarejestruj).
Po zarejestrowaniu wniosku w systemie rekrutacji, kandydat może zalogować się na swoje konto utworzone podczas rejestracji. Logując się do konta należy podać login i hasło, które zostały wprowadzone przez użytkownika podczas rejestracji wniosku na stronie publicznej.
Po zalogowaniu się na konto w systemie rekrutacji, kandydat ma możliwość sprawdzenia statusu wniosku oraz w późniejszym etapie statusu osiągnięć. Po ogłoszeniu list zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych, wynik rekrutacji również można sprawdzić poprzez zalogowanie się na konto kandydata.
Wypełniony w systemie wniosek należy zgodnie z terminarzem rekrutacji złożyć w placówce pierwszego wyboru. Kandydat może złożyć wniosek na dwa sposoby:
- Osobiście – poprzez wydrukowanie z systemu wniosku, który należy podpisać i dostarczyć do placówki pierwszego wyboru.
- Elektronicznie – poprzez złożenie przez rodziców/prawnych opiekunów e-podpisu. Warunkiem skorzystania z tej opcji jest posiadanie przez rodziców/prawnych opiekunów Profilu Zaufanego lub e-dowodu lub podpisu kwalifikowanego). Wybór elektronicznej formy złożenia wniosku nie wymaga złożenia wersji papierowej w placówce pierwszego wyboru.
Szkoła pierwszego wyboru weryfikuje i dokonuje potwierdzenia wniosku w systemie rekrutacji. Po potwierdzeniu wniosku przez szkołę pierwszego wyboru zablokowana zostaje możliwość edycji danych na koncie kandydata. Jeśli kandydat chce dokonać zmian we wniosku konieczne jest zgłoszenie się do placówki pierwszego wyboru z prośbą o anulowanie potwierdzenia wniosku.
Zgodnie z terminarzem rekrutacji konieczne będzie uzupełnienie wniosku o świadectwo ukończenia szkoły podstawowej i zaświadczenie o wyniku egzaminu ósmoklasisty. Dokumenty te kandydat będzie mógł załączyć w systemie rekrutacji (po zalogowaniu się na swoje konto, w sekcji Załączniki) lub złożyć osobiście w placówce pierwszego wyboru.
Szkoła pierwszego wyboru dokonuje weryfikacji osiągnieć kandydata na podstawie złożonych dokumentów (świadectwo ukończenia szkoły podstawowej i zaświadczenie o wyniku egzaminu ósmoklasisty) i potwierdza je w systemie rekrutacji.
Wynik rekrutacji kandydat może sprawdzić:
- Na listach wywieszonych w szkołach ponadpodstawowych,
- Logując się na konto kandydata w systemie rekrutacji OMIKRON.
Dodatkowo na adres e-mail podany podczas rejestracji wniosku przesyłana jest informacja o wyniku rekrutacji.